Snart så...

Snart så är vi klara med alla inköp och förberedelser inför barnets ankomst. De sista plaggen beställde jag i natt. Vi fick helt enkelt finna oss i att det vi vill ha inte finns. Joakim får stå ut med att det får bli en overall med öron på och jag får leva med att det inte blev några beiga manchesterbyxor och nallar och andra gulliga djur på varje plagg. Idag verkar butikerna förutsätta att man tar reda på könet i förtid för i princip allt är flickigt eller pojkigt i sitt motiv och i sin färgkombination. Dagens mode motiv verkar vara stjärnor och moln och jag är inte precis överförtjust i varken eller. Blir lättare att köpa kläder till barnet efter att det är fött när vi vet om det är en liten kille eller tjej. För visst har jag sett fina plagg med bamse, Nalle Puh, Lilla spöket Laban, Musse och Mimmi Pigg osv, men de plaggen är som sagt pojkiga eller flickiga i sin färgsättning. Igår när jag än en gång var i centrum på jakt efter de sista till barnet. Hittade jag några plagg i min smak med nallar på inne på Hans och Greta, men givetvis var det fel storlek på dem. Blev därför inga plagg inhandlade. Men...
 
...den här lilla söta nalleprydnaden för 15 kr fick följa med mig hem och pryda ena fönsterbrädan i barnkammaren. :-)
 
Vad är det då vi har kvar att köpa och göra innan barnets ankomst?
 
Det vi har kvar att köpa är:
 
  • Två gardinkappor till barnkammaren. Lutar dock åt att vi får sy egna. För vi hittar inga fördigsydda vi gillar. Dock har vi även svårt att hitta ett tyg vi gillar till att sy egna av... 
  • En svart och en vit amningsbh. Ska inte köpa det först 3 veckor före bf (beräknad förlossning). Har en svart jag fått av av en vän som jag kommer packa ner i BB-väskan till att börja med. 
  • Bröstvärmarmare, har bara inte kunnat bestämma mig för vilken sort jag vill ha. Om jag ska köpa sådana som bara är till för att värma eller sådana som man kan använda till att både kyla eller värma.
  • Ett svart och ett vitt amningslinne från Lindex. Ska köpa det så fort jag har vägarna förbi. *
  • Två fönsterlampor till barnkammaren. * En blöjhink + refillpåsar (har en kollega som har sagt att de har en vi kan få). 
  • Köpa dryck med sugrör, powerbars och snickers till att packa ner i BB- väskan inför förlossningen. Får allt vänta ett tag till med det. Även mat och dryck till maken ska införskaffas. Det är det vi har kvar att köpa.

Vad har vi då kvar att göra?
 
Jo, det vi har kvar att göra är:
  • Tvätta alla babykläder och textiler. Väntar dock på att de sista plaggen, babycapen och påslakansetet till spjälsängen ska komma så att vi har allt innan jag sätter igång.
  • Hämta och bädda barnvagnen. Barnvagnen har de sagt att vi nog kommer att kunna komma och hämta nästa vecka. * Förankra skötbordet i väggen så att jag därefter kan ställa allt på plats. 
  • Få ett lastgaller installerat på bilen. Vi har tid för det och service nu på fredag.
  • Montera dit isofixbasen till babyskyddet i bilen.
  • Skriva ett förlossningsbrev.
  • Hyra en TENS- apparat, boka tid för instruktion av den och öva på den inför förlossningen. 
  • Packa BB- väskan.
  • Packa upp och ställa babygym och babysitter på plats. Samt packa upp bärselen. 
  • Sätta upp tavlorna vi köpt till barnkammaren.
  • Koka nappar och flaskor.
  • Montera fast skötbordet i väggen och ställa alla saker på plats som ska stå på skötbordet.
  • Göra i ordning skötväskan.
Jag tror att det är allt...
 
/Lady Violett

Kommentarer
Postat av: yvonne

Det är lagom mycket att göra kvar!...Tens har jag haft .och den är lätt att ställa in!Kram!

2014-02-09 @ 17:05:54
URL: http://skningen.wordpress.com
Postat av: yvonne

Det gör inget om inte allt är färdigt ! Du kan ju handla när babyn är född!! Kramen!

2014-02-10 @ 13:38:37
URL: http://skningen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0